2019. december 31.

Robin Hobb: Az ​orgyilkos tanítványa

Értékelésem: 4/5

A mini-könyvklub 14 decemberi olvasmánya.
Nem indult egyszerűen az ismerkedésem ezzel a könyvvel, de nagy előnye volt, hogy minél többet olvastam
belőle, annál jobban tetszett. Nem lett ugyan kedvencem a végére se, de nagyon szépen alakult a történet, és a befejezést már kifejezetten élveztem.

Az ifjú Fitz Lovag herceg fattyúgyermeke, akit apja mogorva istállómestere nevel a Hercegségek királyi udvarában. A nemesek közül senki nem veszi kutyába sem, csak az intrikus Elmés király figyel fel rá, aki ráveszi, hogy titkon elsajátítsa az orgyilkosok művészetét. Mert Fitz vérében a Mesterség munkál, amelynek veszedelmes és vad mágiája segítségével a Látnokok emberemlékezet óta uralják a Hercegségek viharverte királyságát. Fitz egy olyan időben cseperedik fel, amikor barbár vörös martalócok dúlják fel a partokat és alvajárók kóborolnak a szárazföld szívében. Hamarosan a fiú megkapja első lélekpróbáló küldetését – mert Fitz veszélyt jelent ugyan a trónra… de ő lehet a királyság túlélésének kulcsa is. 

Magali Villeneuve munkája
az illusztrált kiadásból
Néhány szó a könyvválasztásról:
Pár hónapja már belekezdtem egyszer Az orgyilkos tanítványába, ám a 28. oldalon félbehagytam akkor. Nem volt rossz, de nem találtam kifejezetten érdekesnek, untam is kicsit. Most egyértelműnek tűnt, hogy ezt fogom olvasni a decemberre választható könyvek közül: hiszen meg is volt itthon, meg hát érdekelt is, na meg akkor végre befejezném, ha már valaha belekezdtem. Nagy lelkesen előkerestem, kinyitottam a 28. oldalon (benne volt még a könyvjelző múltkorról), olvastam pár sort… aztán megkerestem újra a listát, hátha van rajta olyan könyv, ami jobban érdekel. Úgy tűnik, a 28. oldal nem a kötet legeseménydúsabb részlete, ráadásul egy viszonylag nagyobb alakú és kisebb betűkkel nyomtatott könyvről van szó – és csak néztem azt az oldalt azzal a rengeteg betűvel, és azt hittem soha de soha nem fogok a végére érni :D

Szóval, ez egy elég lassú könyv, még úgy is, hogy nem kifejezetten hosszú, a cselekmény pedig több évet is felölel. Számomra emiatt elég nehézkesen indult az olvasás, és nagyon-nagyon sokáig úgy éreztem, mintha az egész kötet egy hosszú bevezetés lenne. Emellett a hangulat is elég szomorkás, néha szinte nyomasztó volt. Ugyanakkor voltak előnyei is ennek a tempónak: alaposan megismertük a főszereplő Fitzet, és könnyen beleélhettük magunkat egy-egy helyszínbe, jelenetbe és a könyv által felépített világba.
Vajon az-e a dolgok rendje, hogy a világon minden dolog keresi a ritmust, és ebben a ritmusban egyfajta békét? Nekem mindig így tűnt.
Magali Villeneuve munkája 
az illusztrált kiadásból

Rengeteg tipikus fantasy elem volt a könyvben: a karakterekben, az eseményekben, a világban is rengeteg khm sablon archetípus jelent meg: ez persze jó volt, mert ismerőssé, otthonossá tette a történetet, és fel sem tűnt, hogy zavaró lenne – amíg egy ponton hirtelen eszembe nem jutott (a Mesterségről vagy az Ösztönről talán), hogy mi van ebben a könyvben, ami nem volt még valami másban?
Ez persze nem baj sőt, engem kifejezetten idegesíteni szokott, amikor valaki ez alapján kritizál egy könyvet de ha mellé vesszük a lassú tempót és azt, hogy Fitz sokáig nem nagyon csinált semmit, csak úgy megtörténtek vele a dolgok – akkor tény, hogy nekem is kellett egy kis idő, mire valóban érdeklődni kezdtem Fitz sorsa és az események iránt.

Ami a legjobban tetszett, az a történet felépítése, íve volt. (Hiszen még szép, hogy Fitz nem az első fejezetben, hatévesen váltotta meg a világot!) Kifejezetten tetszett, ahogy Fitz látta és bemutatta az eseményeket, ahogyan egyre jobban megismerte a világot maga körült, egyre többet megértett belőle, és egyre több mindent átlátott, ahogy telt az idő. Nagyon profinak érzem azt, ahogyan az író ezt felépítette, ahogy szép lassan kibontakozott, majd összeállt a történet; az utolsó pár fejezetet meg már letenni sem akartam, annyira izgalmassá, fordulatossá vált a befejezés.
Szintén pozitívumnak érzem, hogy egy viszonylag kerek történetet kaptunk, ami mégis nyitva hagyott sok olyan kérdést, lehetőséget, ami azért kíváncsivá tett a folytatásra is.

Bár elvileg a történet egyik központi eleme, volt, hogy kiment a fejemből olvasás közben, hogy Fitz mellesleg orgyilkosnak tanul épp, pedig (amikor épp eszemben volt) kifejezetten tetszett ennek a bemutatása is: volt mögötte normális emberi viselkedés, frusztráció, bizonytalanság, bűntudat, gondolatok, érzések… és nem csak ment, hogy lekaszaboljon mindenkit :D

Összességében nekem ez a könyv olyan, mintha egy olyan lenne, aki nagyon korrekt, nagyon tisztességesen végzi a dolgát, és teszi mindezt olyan természetességgel, olyan magától értetődően, hogy fel sem tűnik, hogy ez egyébként mennyire jól csinálja ezt.
Oh, és a regényhez nem kapcsolódik, de volt pár pont, amikor kifejezetten zavart az olvasásban: rengeteg hiba van a magyar kiadásban, apróbb elütések többnyire, de jóval több, mint ami számomra érthető és elfogadható lenne :(

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése