2020. február 4.

Cassandra Clare: Queen of Air and Darkness


Értékelésem: 4/5
Sokáig nagyon csalódott voltam ebben a könyvben, de a végére szerencsére jó lezárásává vált a trilógiának :)

A ​sötét titkok és a tiltott szerelem már az árnyvadászok létezését fenyegetik!
Ártatlanok vére folyt a Tanács termének lépcsőjén az árnyvadászok otthonában. Livia Blackthorn tragikus halála után a Klávéban a polgárháború réme kísért. A Blackthorn család néhány tagja Los Angelesbe menekül, ahol a boszorkánymesterek között pusztító kór forrását keresik.
Eközben Julian és Emma azon igyekeznek, hogy túltegyék magukat tiltott szerelmükön, és veszélyes küldetésre indulnak Tündérföldére A holtak fekete könyvéért. Végül olyan titkokra bukkannak a tündérek között, melyek akár végleg szétszakíthatják az árnyvilágot, és utat nyithatnak egy kilátástalan, sötét jövő felé. Emma és Julian az idővel versenyt futva igyekszik megmenteni az árnyvadászokat, mielőtt a parabataiok átkának rettenetes ereje végez velük és a szeretteikkel.
Lehet, hogy a kárhozat az igaz szerelem ára?

Az első harmadra szinte alig emlékszem már, pedig biztosan fontos dolgok történtek akkor is… valaminek legalábbis kellett történnie annyi oldalon át, gondolom. Nagyon, nagyon hosszú ez a könyv, a 900 oldalhoz képest is nagyon hosszú: rengeteg szereplő van, rengeteg nézőpont, és a könyv első felének szerintem egyáltalán nem vált előnyére, hogy folyamatosan váltogatott köztük. A legtöbb szálon érdekes események történtek ugyan, de olyan ritkán került sor egy-egy szereplő nézőpontjára, hogy addigra már nehezen tudott izgalmas lenni.

A közepe tájára gördülékenyebb lett a sztori (és jót tett az a rész, amíg sokáig csak egy nézőpont volt), de addigra meg már annyi minden volt, annyi szereplő és akkora kavarodás… brhhrrr. Aztán a rengeteg külön szálon futó szempontnál az se lett igazán jobb, amikor a sok-sok szereplő találkozott végre: voltak jó pillanatok és jó részek, máskor viszont akkora tömeg volt és annyi fontos karakter egyszerre egy jelenetben, hogy már nem nagyon tudott jól működni a dolog. Néha így eszembe jutott, hogy ja amúgy ott van még ő is meg ő is meg ő is; velük vajon mi van? Állnak és néznek mindeközben?

Ennek a trilógiának a szereplőit sosem tudtam úgy megkedvelni, mint a korábbiakat. Ők is eleve sokan voltak (emlékszem, az első részben még alig tudtam megjegyezni a testvéreket), és bár kedveltem őket és tudtam izgulni értük, sokszor mégis valahogy kevés volt ez. Ebben a kötetben sokan felbukkantak a régebbi szereplők közül is: voltak nagyon szerethető pillanataik, és bár furcsa lett volna az is, ha a néhány évvel későbbi, ennyire fontos eseményekre már teljesen eltűnnek valahova, valahogy mégse tudtam mindig hova tenni a jelenlétüket. És az is most tűnt fel, hogy Emma mennyire pont ugyanaz a típusú főhős számomra, mint Clary: amikor együtt szerepeltek egy jelenetben, néha alig tudtam megkülönböztetni őket.
Ugyanehhez tartozott, hogy voltak alkalmak, amikor a legkevésbé sem tudtam aggódni egy-egy szereplőért: ez egyszerűen nem az ő történetük volt. 
 
Az emberek egészen különböző darabkákból állnak össze, gondolta Dru. Jópofa darabkákból, szerelmes darabkákból, önző darabkákból, vakmerő darabkákból. Sokszor csak egyiket vagy másikat látjuk ezekből, aztán ha sikerül mindet összegyűjtenünk, hirtelen rádöbbenünk, hogy igazán jól ismerünk valakit.

A Thule-ba tett kiruccanás szerintem érdekes kaland volt, de kétségkívül furcsán kilógott a kötet többi részéből. Egyrészt: már megint ő lett a főgonosz? Mintha ezt már olvastam volna egyszer… Másrészt: kicsit egyszerű húzásnak éreztem azt, hogy mennyi infó, mennyi „megoldás” volt, ami itt derült ki. Harmadszorra pedig: nem arról volt szó, hogy az ilyesmi helyeken totál másként telik az idő? Hogy lehet, hogy ők simán megúszták ezt, és nem mondjuk hét évvel később tértek vissza?

Ettől függetlenül a konfliktus kibontakozása szépen alakult, érdekes és izgalmas volt ez a vonal, a második felére a cselekmény is pörgősebb, érdekfeszítőbb lett. Ami nekem már kicsit sok (bár asszem C. C. össze könyve ilyen), az ez a rengeteg körítés a millió karakterrel, a helyenkénti kissé (nagyon) nyálas jelenetekkel, a szerelmi szálakkal (szerelmi nagyonsokszögekkel néha), és a fura kényszerrel, hogy a kötet végére nem csak a világot kell megmenteni, hanem mindenkinek rá kell találnia élete szerelmére is.

Vigyázz, milyen álarcot viselsz, gyermekem! – mondta Nene. – Nehogy végleg elveszítsd az igazi önmagadat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése