A mini-könyvklub 14 októberi olvasmánya.
Elég vegyes érzéseim vannak ezzel a könyvvel kapcsolatban: valószínűleg
elég magas elvárásaim voltak (hiszen egész jó értékeléseket
kapott), és bár a második fele viszonylag tetszett és sokszor élveztem az
olvasást, az elején nagyon sokáig inkább negatív volt a véleményem. Ugyanakkor
ritkán olvasok hasonló műfajban, ami nem annyira a véletlennek köszönhető,
hanem inkább annak, hogy nem épp a kedvenc műfajom – úgyhogy könnyen lehet,
hogy a hasonló témákért lelkesedőknek valóban egy nagyon izgalmas, érdekes
olvasmány lehet a Sötét anyag.
Igazság szerint amikor elkezdtem olvasni, a legelső
oldalakon egy külső körülmény volt, ami kissé elvette a kedvemet a regénytől: nagyon emlékeztetett Az időutazás napjára, amit még nyáron olvastam,
és szintén nem tudtam teljes mértékben élvezni; és bár a történet alapvetően más, mégis, így utólag is hasonló érzéseim vannak a kettőről: jó volt -
jó volt, a végére egészen megkedveltem, de azért valahogy mégsem az igazi.
Szóval, engem egyáltalán nem fogott meg az elején. Már Jason
elrablásához is kissé úgy álltam hozzá, hogy igen, nagyon érdekel, hogy mi lesz
ennek a vége, de azért jobb lenne, ha valaki egyszerűen elmondaná, és nem nekem
kéne odáig olvasnom. Nem szenvedtem nagyon olvasás közben, de nem is
szórakoztam igazán jól.
Egyrészről megértem, hogy egy másik univerzumba kerülni
olyan élmény, amit senki nem értene meg, fogna fel könnyen és gyorsan, de ha az olvasó már
rég tisztában van mindennel, akkor hiába értem, hogy Jasonnek idő és sok
gondolkodás kell ahhoz, hogy összerakja, pláne hogy elhiggye a helyzetet - ha egyszer olvasóként közben
halálra unom magam. Szintén idegesített kissé Jason merengése arról, hogy
akkor most melyik élete a valódi vajon – ezzel is úgy vagyok, hogy teljesen
érthető, fura is lenne, ha nem gondolkozna el ezen, de épp ezért: kiszámítható,
nem lep meg, úgyhogy legalább a megvalósulásában lenne némi extra, valami
érdekes, valami elgondolkoztató – de mivel az olvasó már úgyis gyanít mindent,
nem sok súlyát éreztem az efféle merengéseknek se.
Hasonlóan éreztem a halálesetekkel kapcsolatban a könyv során: több is
volt, amit kiszámíthatónak éreztem (valahogy a történet megfelelő alakulásához kellett, hogy így történjen), vagy
egyszerűen csak nem volt semmi súlya a dolognak. Ez utóbbi engem jobban zavar:
úgy vélem, ezeket lehetséges lenne úgy megírni, hogy igenis üssön a dolog, igenis fájjon az olvasónak (muhahahaa), de itt valahogy ez elmaradt. (Egyedül a hóviharos
univerzumban találtak ráztak meg egy kicsit, de - talán épp emiatt -, azt meg kissé
oda nem illőnek éreztem.)
Összességében a könyv második felét, a szökés utáni részeket sokkal jobban élveztem, mint az elejét. Itt sem voltam teljesen
elájulva ugyan: már említettem, hogy sok helyen súlytalannak éreztem az
eseményeket, valamint voltak részek, amiket untam kissé. Ilyen volt, például, amikor a járvány sújtotta Chicagóból menekültek: amikor szinte biztos vagyok
benne, hogy nem fogják elkapni őket, de valójában csak azért szurkolok nekik, mert
azt szeretném, hogy menjenek végre és haladjon tovább a történet, nem pedig
azért, mert annyira izgulnék a szereplők sorsáért… ez volt az egyetlen rész,
ahol átsiklottam pár bekezdést, annyira untam már.
Mindnyájan csak tévelygünk a létezés tundrájában, és értéket tulajdonítunk értéktelen dolgoknak, noha minden, amit szeretünk és gyűlölünk, minden, amiben hiszünk, amiért harcolunk, amiért gyilkolunk és amiért meghalunk, éppen olyan súlytalan, mint a plexire vetített képsorok.
A vége felé lévő fordulat volt az, ami a leginkább tetszett:
erre nem számítottam, meglepett, viszont ha belegondolok, mégis teljesen
logikus volt. A chatet nagyon ötletesnek találtam, érdekelt, hogyan fog alakulni ez, kíváncsi
voltam, milyen megoldást talál rá a főszereplőnk. Ugyanakkor viszont úgy érzem,
ezzel a húzással kissé már olyan helyzetbe keverte az író a karaktereket, amiből
nem nagyon lehet, és a végén nem is tudtak igazán jól kimászni; viszont ha
meg nem tette volna meg ezt, akkor sokakban hibaként, hiányként
merülhetett volna fel. Szóval igen, most azt mondom, hogy sehogy sem találom ideálisnak
ezt a helyzetet, ugyanakkor persze én sem tudok rá jó megoldást… Nyilván
hasonlóan az időutazós történetek nehezen elkerülhető paradoxonjaihoz (ez nem kritika, imádom az időutazós történeteket), a
multiverzum is felvet sok-sok nehézséget.
A stílussal
kapcsolatban:
Nagyon sok tőmondat volt a szövegben. Nagyon sokszor követték
egymást a rövid mondatok.
Úgy gondolom, ennek voltak pozitívumai is. A szöveg a
legtöbbször könnyen olvasható, gördülékeny volt. Gyorsan lehetett olvasni.
Ugyanakkor!
Volt pár olyan rész, amikor egy-egy bekezdés egyetlen
mondatból állt.
És csak követték egymást a mondatok.
És minden mondathoz új bekezdésre kellett ugrani.
És egy-egy bekezdés egyetlen mondatból állt mindössze.
Többnyire egy nem is túl hosszú mondatból.
És azt hittem.
Beleőrülök.
Ebbe.
Na de tényleg: én bár személy szerint jobban kedvelem a
hosszabb mondatokat - és hajlamos vagyok olyanokat is írni, sőt, néha talán
annyira túlzásba esem, hogy gondolataimat is nehéz kibogarászni belőlük -, a Sötét anyag esetében sokszor úgy
éreztem, hogy illenek a stílushoz, a lendülethez, a feszültséghez a rövid,
tömör, pattogós mondatok. De amikor bekezdésről bekezdésre kellett ugrálnom minden
egyes új mondatért, akkor számomra inkább kissé szétesett, követhetetlenebbé
vált, nehezen olvashatóbb lett a szöveg, mintsem hogy az élményhez járult volna
hozzá a stílusa.
Emellett mintha a fordításban is lett volna pár hiba, mindenesetre
azon túl, hogy néhol kissé magyartalannak tűnt, volt egy-két mondat, ahol nem
is teljesen értettem meg, mit akart mondani az író – de őszintén nem szántam
sok időt arra, hogy elgondolkozzak, csak én nem értem-e, vagy tényleg a
szövegben van a hiba.
Valamint van sok apróság, amit nem értek teljesen – bár persze lehet,
hogy némelyikhez elég lett volna kicsit alaposabban olvasni:
- Amikor még épp csak ismerkednek az univerzumokkal, miért várnak az egy óra végéig az ajtónyitogatással? Egy ampullával csak egy ajtót nyithatnak ki? Miért nem kezdik el vadul nyitogatni mindet, és csukják vissza egyből azokat, amik hamuesőre vagy egy erdő közepére vagy egy hóviharra nyílnak?
- Abban a világban, ahová Jason elsőként érkezik (ahonnan Jason2 is származik), miért akarják végül megölni őt? Rájönnek, hogy ő nem az ő Jasonük – és? Nem nyújthatna ő millió fontos információt számukra? Nem tudnának együttműködni vele újabb kutatásokhoz? Érthető, hogy nem úgy alakultak a dolgok, ahogy elvárták, de nem hatalmas felfedezés az is, hogy érkezett hozzájuk egy másik Jason? Nekem a meggyilkolása az egyik legkevésbé hasznos dolognak tűnik.
- Hogy kerül egy ilyen doboz minden egyes világba?
- Ez inkább csak kíváncsiság: mi lett Amandával? Ha hirtelen eltűnése nem is, útjaik szétválása borítékolható volt – ugyanakkor nagyon kíváncsi lennék arra, hogy vele mi lett, miket élt át, hol kötött ki végül?
- És végül, a legirrelevánsabb dolog, de basszus: miért volt ideges a női hang???"Egy ideges női hang tölti be a levegőt a felettünk lévő hangszóróból.Vigyázat. Vonat érkezik. Vigyázat. Vonat érkezik. Öt… négy… három…"Ez nem valami ideális világ elvileg? Ahol minden szuper, ingyenes a csúcsmodern tömegközlekedés, az emberek boldogok, mindenki egészséges, satöbbi? :DMég ha ennyire nem is ideális a helyzet, nekem ez az ideges női hang elrontotta a teljes képemet az adott univerzumról. Miért volt ideges? Ha egy peronon állok, és azt várom, hogy a szupervonatom több száz km/órával egyszer csak megjelenjen mellettem a peronom (ami nekem, bár a maga módján csodálatos, mégiscsak egy kissé ijesztő dolognak tűnik), az hiányzik a legkevésbé, hogy az erre figyelmeztető hang ideges legyen. Veszélyes dolog ez a vonat? El fog ütni? Lesodor a menetszél a vágányra? Miért vagyunk idegesek amiatt, hogy megérkezik???
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése